دستگاه برش CNC

دستگاه برش CNC

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، برش فلزات کار بسیار آسانی شده است. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که برترین و مدرن ترین آن برش با دستگاه برش CNC (به انگلیسی: CNC Laser Cutter) است. این دستگاه در صنایع گوناگون تحول گسترده ای ایجاد کرده و می تواند قطعات را با کیفیت عالی، دقت و سرعت بالا توسط اشعه قوی لیزر برش دهد.

دستگاه سی ان سی با توجه به مجهز و پیشرفته بودن قادر است بدون اپراتور عملیات برش را انجام دهد. در ادامه شما خوانندگان گرامی را با دستگاه CNC بیش تر آشنا می کنیم‌.

آشنایی با دستگاه برش CNC

کلمه CNC (سی ان سی)  مخفف اصطلاح Computer Numerical Control بوده که مفهوم آن  کنترل کننده اعداد کامپیوتری است. CNC از جمله دستگاه های دقیقی در برش به شمار می رود  که به واسطه آن می توان به بخش های گوناگون دستگاه دستور داد تا حرکات انتخابی را روی قطعه برشی اعمال کند. در گذشته تمامی این کار ها به کمک اپراتور انجام می شد برای مثال؛ شما یک قطعه فلزی یا چوبی دارید که می خواهید با دستگاه CNC طرح دلخواهتان را خارج کنید.

دستگاه برش CNC
دستگاه برش CNC

برای انجام این کار ابتدا قطعه دلخواه را زیر دستگاه برش قرار دهید کنید تا تغییرات لازم روی آن حاصل شود. در هر مرحله از برش باید ابزار برش و محل قرار گیری قطعه را تنظیم کنید. با توجه به دقت و زمان زیادی که صرف برش قطعات می کنید ممکن است ظرافت محصول نهایی چندان جالب نباشد زیرا؛ نیروی انسانی در این فرآیند تاثیر گذار است، برای مثال؛ امپراتور دستگاه به برخی از قسمت های کار فشار زیادی وارد کند و در نهایت اندازه برش مساوی نمی شود. یا این که قطعه برشی به دمای بالایی نیاز داشته باشد که با دخالت نیروی انسانی این کار ممکن نیست.

این سختی ها گرد هم آمده تا دستگاه جدیدی ساخته شود تا انسان دخالت کم تری در برش داشته باشد. در این صورت می توان عملیات حکاکی، تراشکاری، براده برداری، فرزکاری و از این قبیل را روی سطوح گوناگون انجام داد. این دستگاه CNC نام دارد و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عملکرد دستگاه برش CNC

طرز کار برش لیزر سی ان سی به این بستگی دارد که محصولات و اجسام برای تولید از چه نوعی هستند. در این صورت قطعات و وسایل مصرفی در برش  CNCعملکرد و مزایای متفاوتی دارند. وسایل مصرفی این برش می تواند با کمک ابزار هایی همانند دریل یا مته سوراخ هایی را به وجود آورد که در دستگاه ها می توان آن را تنظیم و کنترل کرد. همچنین به دلیل آن که فرایند حکاکی نیازمند ظرافت و زیبایی بسیار است ضروری است دستگاه های برش لیزری دقیق باشند.

زیرا؛ برش لیزری قادر به حکاکی و طرح مد درست مطابق نظر مشتریان است. علاوه بر این، دستگاه سی ان سی با توجه به عملکرد بسیار خوبی که دارد می تواند سطوح مختلف را برش بزند. این روش بنا به دلایل متفاوتی اهمیت زیادی دارد. زیرا؛ کاربردهای آن فراوان است. همچنین از سوی دیگر در این نوع روش، اجسام و مواد مختلف به دلیل استفاده از قطعات و ابزار آلات پیشرفته خطای نیروی انسانی را کاهش می دهد. در نتیجه کاربران قادر خواهند بود طرح های بسیار سخت و پیچیده را با بهترین شکل و کیفیت عالی روی سطوح مختلف برش بزنند.

روش های مختلف دستگاه برش CNC

برش لیزری در دو سبک مختلف انجام می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • برش فلزات: برش لیزی در فلزات هنگامی صورت می گیرد که متریال محصول مورد نظر از ضخامت اندکی برخوردار باشد. برای نمونه: فلز انتخاب شده اگر ضخامت کم تر از ۸ میلی متر داشته باشد باید از این روش استفاده شود.
  • برش غیرفلزات: در این روش، برش غیرفلزات با استفاده از گاز کربن دی اکسید انجام می شود. بنابراین این روش برای افرادی که قصد برش اجسام غیر فلزی همچون؛ چرم، لاستیک، شیشه، سرامیک، کاشی، ورق های پلکسی گلاس، چوب، ام دی اف و از این قبیل را دارند.

خدمات برش لیزری آنلاین! 😊

بدون نیاز به مراجعه حضوری فرم برش لیزری را پر کنید و باقی کار را به ما بسپارید. تا برش لیزری متریال شما فقط یک فرم فاصله است!

 یکی از اصلی ترین نکات حین برش متریال ها و اجسام گوناگون استفاده از دستگاه پر قدرت برش CNC است که از لحاظ هزینه، نسبت به سایر روش ها قیمت مقرون به صرفه ای دارد. البته قسمت برش دستگاه سی ان سی برای برخی از افراد حائز اهمیت بوده  و به دلیل برخورداری از عملکرد و استفاده های متفاوت از این دستگاه هزینه های آن هم متغیر است.

دستگاه برش CNC
دستگاه برش CNC

این دستگاه می تواند طرح های پیچیده و دشوار را با کمک روش های متنوع برش دهد و همین موضوع باعث شده از این جهت، با سایر دستگاه تفاوت داشته باشد.

از دیگر نکات مهم حین استفاده از دستگاه برش لیزری می توان به صاف بودن سطوح هنگام تولید پلیسه، زاویه برش و طرح مورد نظر اشاره کرد. پس هنگام برش متریال ها و اجسام مختلف حتما به نکاتی که ذکر شد دقت کنید تا نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

متریال مناسب برای حکاکی لیزری

تعداد متریال ها و اجسامی که بتوان سطح آن را حکاکی کرد بسیار است. از فلزات گرفته تا اجسام غیر فلزی که به طور کلی می توان به نقره، فولاد، برنج، طلا، پلکسی، چوب و… اشاره کرد. زمانی که حکاکی یا برش لیزری روی فلزات با دستگاه CNC صورت می گیرد کیفیت کار به طور چشم گیری افزایش می یابد.

مزایای استفاده از برش CNC

برش اجسام فلزی و غیر فلزی توسط دستگاه برش لیزری CNC در مقایسه با سایر روش های اخیر مزایای بسیاری دارد. لذا در این بخش قصد داریم به مهم ترین فواید و مزایای برش CNC بپردازیم.

  • برش متریال و اجسام گوناگون با انعطاف پذیری و دقت بسیار بالا
  • له نشدن لبه قطعات و متریال ها هنگام برش
  • ساخت قطعات یکسان در مدت زمان کم با سرعت بالا
  • امکان ساخت قطعات و مواد متنوع در ضخامت یکسان
  • کنترل عملکرد دستگاه سی ان سی به طور دقیق
  • کاهش درصد خطا و دخالت نیروی انسانی در برش قطعات
  • تولید نکردن آلودگی صوتی
  • انجام برش های مختلف مطابق تقاضای مشتری
  • برخورداری از امنیت فراوان در هر یک از لوازم یدکی به کار برده شده در دستگاه CNC

انواع مته و کاربرد های آن در دستگاه CNC

مته از جمله بخش های مهم دستگاه برش سی ان سی است. در ادامه به معرفی انواع مته CNC و کاربرد های آن در صنایع مختلف اشاره می کنیم.

چرا لیزرپلکس؟ 🤔

تفاوت لیزرپلکس با سایرین در چیست؟ با خرید اینترنتی از لیزرپلکس چه مزایایی نصیب شما می شود؟! برای آگاهی دکمه را لمس کنید.

مته الماسه

این نوع مته از متریال فولاد کاربید ساخته شده که جنس مقاوم و مستحکمی دارد. از این مته برای سوراخ کاری، سازه های کاشی، بتنی، سرامیک و تراشکاری استفاده می شود. این محصول پرکاربرد در دو شکل نوک پهن و نوک تیز عرضه می شود.

دستگاه برش CNC
دستگاه برش CNC

مته کبالت

معمولا از این نوع مته ها برای سوراخ کردن اجسام آهنی مثل استیل و فولاد استفاده می کنند. مته کبالت به دلیل ساختار مقاوم، به هیچ عنوان ذوب یا سوخته نمی شود.

مته چوب

یکی از مهم ترین ویژگی های مته چوب برخورداری از نوک تیز است. این مته برای تراشکاری و حکاکی ورق های mdf ،چوب و… کاربرد دارد. قیمت مناسب این محصول باعث شده کارگاهان چوب از جمله طرفداران مته جوب محسوب شوند.

مته برگی

مته های برگی مناسب افرادی است که قصد ایجاد سوراخ های بزرگ و با عرض بسیار هستند. این مته با توجه به نوک تیزی که دارد هنگام کار باید فشار زیادی روی آن اعمال شود تا عملیات حکاکی روی چوب نرم به خوبی صورت بگیرد.

مته فلز

برای برش فلزاتی همچون مس، آلومینیوم و روی از مته برگی استفاده می شود. از کاربرد های این نوع مته می توان به حکاکی سطوح چوبی، گچ، پلاستیک و … اشاره کرد.

لیزرپلکس را بهتر بشناسید! 😍

مجموعه لیزرپلکس سالهاست در خیابان پامنار به شما عزیزان خدمت رسانی می کند و اکنون چندین سال است که به صورت اینترنتی محصولات خود را ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر دکمه را لمس کنید.

مته گرانیت

برای ایجاد برش و طراحی روی سنگ های زینتی و گران قیمت از مته گرانیت استفاده می شود. دستگاه برش CNC سنگ با سنگ های مستحکمی مواجعه می شود. از این رو ابزار های مته گرانیت باید مخصوص گرانیت باشد.

مته کونیک

برای ایجاد سوراخ های عمیق روی فلزات استفاده از مته کونیک را فراموش نکنید. هنگام کار با این مته، شاهد حرارت بالایی می شوید که وجود یک سیستم خنک کننده در دستگاه سی ان سی الزامی است.

مته گازور

مته های گازور کاربرد چندانی ندارد و تنها در شرایط خاصی از آن برای برش های حساس استفاده می شود.

مته مرغک

این ابزار پرکاربرد مناسب افرادی است که قصد استفاده دوگانه از مته را دارند. به گونه ای که برای عملیات سوراخ کاری و براده برداری گزینه مناسبی است. شکل ظاهری مته های مرغک استوانه ای بوده و در ابعاد مختلف تولید و عرضه می شوند.

مته آلومینیوم

اغلب از مته آلومینیوم برای سوراخ یا حکاکی فلزات مثل برنج و مس استفاده می کنند. البته طراحی خاص آن باعث شده سوراخ های عمیقی در سطوح مختلف ایجاد کند.

دستگاه برش CNC
دستگاه برش CNC

مته های آهن بلند و کوتاه

مته های کوچک و بزرگ مخصوص قطعات فلزی از قبیل آهن است. اگر در برش و حکاکی نیاز به طرح های ظریف و نازکی داشتید از این مته استفاده کنید.

کاربرد های دستگاه برش CNC

دستگاه حکاکی یا برش سی ان سی کاربرد های بی شماری دارد. حال به مهم ترین آن ها در این بخش می پردازیم؛

ساخت هدایای تبلیغاتی

یکی از مهم ترین کاربرد های خدمات لیزری و حکاکی CNC، ساخت هدایای تبلیغاتی است. از کاربردهای این دستگاه می توان به حکاکی روی جا کلیدی، سوییچ، ساخت تندیس و لوح تقدیر اشاره کرد.

ساخت مهر

مهر سازی نیز از دیگر کاربرد های برش لیزری و حکاکی سی ان سی است. این دستگاه قابلیت طراحی و ساخت مهر را با متریال های مختلف دارد.

ساخت تابلو با دستگاه برش CNC

کاربرد برش لیزری CNC در ساخت تابلو های تبلیغاتی و محیطی همانند؛ تابلو مغازه و چلنیوم چندان متعارف نیست. اما در بسیاری از اوقات دستگاه حکاکی در تولید تابلو های راهنمای طبقات ساختمان و حکاکی روی استند آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت ماکت

 با عملیات برش و حکاکی روی چوب، پلکسی گلاس و… می توان ماکت های باکیفیت و جذابی را ساخت و از آن ها در صنایع مختلف استفاده کرد.

دستگاه برش CNC
دستگاه برش CNC

تولید محصولات چرمی

امروزه برای تهیه انواع محصولات چرمی می توان از خدمات ویژه دستگاه برش CNC استفاده کرد. مجموعه لیزرپلکس از جمله گروه های صنعتی مجهز در حکاکی و برش لیزری سی ان سی، پلاستیک، فلزات، چوب و … به شمار می رود که سفارش مشتریان را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه برش CNC

کمپانی تولید کننده دستگاه برش CNC: نخستین نکته قابل توجهی که در خرید دستگاه برش سی ان سی باید توجه کرد شرکت سازنده آن است. زیرا؛ مشتریان و تقاضا کنندگان این دستگاه باید پیش از خرید اطلاعات جامع تری در این باره داشته باشند. همچنین شرکت تولید کننده ای را انتخاب کنند که خدمات کامل تری به مشتریان ارائه می دهد. این دستگاه به علت پیچیدگی فراوانی که دارد شرایط نگهداری آن کاملا دشوار است. به همین دلیل انتخاب کمپانی و شرایط فروش از جمله پارامتر های مهم در نحوه استفاده و نگهداری از این نوع دستگاه برش محسوب می شود.

در نظر گرفتن قدرت موتور دستگاه برش: به طور کلی یکی از اصلی ترین تجهیزات در دستگاه CNC ، موتور و شاسی آن است. قدرت موتور در چگونگی برش فلزات نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین متقاضیان برای خرید دستگاه قدرتمند باید موتور و شاسی آن را مورد بررسی قرار دهند تا بهترین نوع آن خریداری شود.

برند دستگاه برش CNC: مسلما برند دستگاه در کیفیت و کارایی آن نقش مهمی دارد. اگر دستگاه برش لیزری سی ان سی مارک خوبی باشد، احتمال خطرات آن نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. مشتریان هم باید هنگام خرید، در برند و کیفیت آن دقت بسیاری داشته باشند.

بررسی هزینه و قیمت دستگاه CNC:  معمولا تجهیزات و قطعاتی که در تولید دستگاه برش سی ان سی مورد استفاده قرار می گیرد از لحاظ قیمت و هزینه با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. از این رو افرادی که به کیفیت قطعات دستگاه اهمیت می دهند، باید با انجام تحقیق، بهترین نوع را انتخاب و خریداری کنند.

دستگاه برش CNC
دستگاه برش CNC

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم توجه شما کاربران گرامی را به دستگاه برش CNC جلب کنیم. با توجه به مطالبی که گفته شد و انواع مته هایی که نام بردیم می توان گفت با این دستگاه فوق پیشرفته و اتوماتیک می توان عملیات برش کاری و حکاکی روی هر سطوحی را اعمال کرد. این دستگاه بدون کوچک ترین خطا، کار را با کیفیت عالی در سریع ترین زمان به شما تحویل می دهد.

اگر سوالی در خصوص برش CNC و نحوه سفارش آن دارید کافیست به وب سایت فروشگاهی لیزرپلکس مراجعه کنید. خوانندگان گرامی اگر تجربه کار با این دستگاه یا نکته مهمی درباره آن را دارید، در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

✌️ مشاوره لیزرپلکس

سوالات و ابهامات خود را در این صفحه کامنت بگذاربد تا به سرعت از کارشناسان لیزرپلکس جواب را به دست آورید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
پیمایش به بالا